Dig-e-Lab - Onderzoek en Innovatie ten dienste van de digitale pedagogie
De grensregio wordt gekenmerkt door mobiliteits en tewerkstellingsproblemen. Vaak zijn ze een gevolg van gebrek aan een specifieke oplieding of talenkennis. Tegelijkertijd kent de pedagogische video een ontegensprekelijk succes. De mogelijkheden voor de visuele ondersteuning van specifieke opleidingsdoelen nemen toe: tutorials op youtube, TED-conferenties, Massive Open Online Course (MOOC). Deze manieren van online lesgeven kunnen een antwoord bieden op de mobiliteits- en tewerkstellingsproblematiek aangezien ze de fysieke en sociale grenzenoverschrijden. Ze zijn bovendien toegankelijk én aantrekkelijk voor autonoom leren.
Maar deze nieuwe manier van lesgeven bereikt nog niet haar verhoopte doelstelling. Zo beëindigt slechts 10% van de leerlingen die zich voor een MOOC inschreven het parcours dat ze begonnen zijn. Mogelijke oorzaken? gebrek aan interactiviteit, motivatie, vereiste voorkennis ...
De doelstelling van Dig-e-lab is om een nieuwe dynamiek te creëren rond deze initiatieven van online opleiding in de regio, door video-ondersteuning te gebruiken. Het partnerschap focust vooral op: opleiding tot tweetaligheid, opleiding gewijd aan knelpuntberoepen of opkomende beroepen en technische opleidingen met bepaalde specifiteiten langs beide zijden van de grens.
Projectleider
Eurometropolitan e-Campus
Partners
Katholieke Universiteit Leuven - campus Kortrijk, Université Ouverte de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Université de Picardie Jules Verne, Université de Lille - Lille, Multitel, Agence du Numérique
Thema
Economie en streekontwikkeling
Prioriteit
Werkgelegenheid en arbeidsmobiliteit
Informatie aanvragen
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Meer info aanvragen