Technologische Innovatie en Duurzaamheid bevorderen door Aquacultuur in het agrarische VET secundair onderwijs



PTI Kortrijk is een secundaire school met een aanbod van o.a. nijverheidstechnische en agrarische opleidingen. Al enkele jaren experimenteert het PTI met Aquacultuurtoepassingen. In samenwerking met o.a. de KULeuven, Ugent, Howest  zetten zij een productie-eenheid op waarbij de residu's van de serreteelten herbruikt worden als voedsel voor zelf opgekweekte omegabaars en rivierkreeften. Meer nog dan vanzelfsprekende economische doelstellingen beoogt dit project een duurzame voedselproductie en circulair gebruik van grondstoffen. Het stimuleert de onderzoekscompetenties van leerkrachten en leerlingen en leidt tot implementatie van wetenschappelijke inzichten in technische en technologische toepassingen. In een snel evoluerende voedselproductie-industrie is er meer en meer nood aan nieuwe technologieën.

PTI Kortrijk wil nu deze competenties delen met andere innovatieve scholen maar ook tegelijkertijd haar kennis en ervaring verdiepen en verbreden door te leren van andere toepassingen van Aquacultuur in andere Europese landen. Het project geeft leerkrachten en leden van het directieteam van PTI Kortrijk de kans om op Europese schaal een aantal conferenties bij te wonen, enkele toonaangevende onderzoekscentra en een aantal scholen te bezoeken waar Aquacultuurtoepassingen worden opgezet en waar leerlingen bij betrokken worden.

PTI Kortrijk wil door dit  project een vooraanstaande plaats verwerven in het Europese agrarische secundair onderwijs en in het bijzonder op vlak van aquacultuur. Het wil zich ook expliciet inschrijven in een Europese agenda en de VET-leerlingen voorbereiden op een Europese, open en grenzeloze arbeidsmarkt.

Financiƫle info

Projectleider

PTI

Thema

Onderwijs

Prioriteit

Onderzoek en innovatie

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Meer info aanvragen