GBBIS - Gaming: bridges between industry and students



De actoren van de CCI (culturele en creatieve industrieën), van het (secundair en hoger) onderwijs en van de opleiding in Vlaanderen, Wallonië en Hauts-de-France zetten een begeleidingsprogramma op voor de leerlingen van het laatste jaar middelbaar. Die moeten een eindwerk (EW) maken met gebruikmaking van computer en de tools van de ICC's waarbij een of meer cursussen betrokken zijn en waarop ze op het einde van het jaar geëvalueerd worden. Ze zullen omkaderd worden door studenten hoger onderwijs die hun coaches zullen zijn. In elk van de drie steden is een computer-, een culturele of academische ruimte ermee belast het werk van vakmensen en leerlingen in ontvangst te nemen en te omkaderen. Het hele jaar Door begeleid door vakmensen in een logica van samenwerking en "learning by doing" maken de leerlingen een eindwerk in de vorm van een videospel, een internetwebstek, een streamingketen, een app, ... waardoor de computercreativiteit een boost krijgt. In elke stad ontmoeten onderwijs- en opleidingsinstellingen, computerondernemingen en leerlingen elkaar op regelmatige tijdstippen, worden actoren tussen de drie steden uitgewisseld (game jam, master class, ...) en sluiten ze daarna het jaar af door het delen van de beste methodes en werken.

De doelstelling is duidelijk: het naar voren schuiven van de ondernemingen van de CCI's bij de studenten, het netwerk en de uitwisselingen tussen de deelnemende ondernemingen van de deelnemende regio's promoten en in de drie betrokken steden bruggen bouwen tussen de leerlingen van het laatste jaar middelbaar, de studenten van de computeropleidingen en de studio's van de CCI's (creatieve en culturele industrieën). De resultaten die worden verwacht: synergieën en uitwisselingen creëren rondom de CCI en de computeropleiding tussen Rijsel, Charleroi en Kortrijk-de actoren van de CCI in hun lokale weefsel erbij betrekken - de ontwikkeling van economische partnerschappen tussen de CCI-bedrijven grensoverschrijdend promoten - de pedagogieën van het samen doen en meewerken ondersteunen - professionele computergebruiken verspreiden en de creativiteit bij de leerlingen aanmoedigen - Bruggen bouwen tussen de grote trajecten die van school naar de professionele praktijk leiden - Houdingen van samenwerking tussen de actoren van het onderwijs en de opleiding en de professionelen van de CCI's ingang doen vinden. De grensoverschrijdende meerwaarde ligt in het feit dat verschillende actoren met elkaar worden geconfronteerd.

 

Financiële info

Projectleider

Quai 10

Partners

Hogeschool West-Vlaanderen, Hors cadre, For J

Thema

Economie en streekontwikkeling

Prioriteit

Onderzoek en innovatie

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Meer info aanvragen